Миттєва електронна доставка документів, цифровий підпис за декілька хвилин, заощадження 60 тонн паперу щорічно завдяки сервісам е-врядування, кастинг державних службовців для участі у соціальній рекламі та 98% транзакцій, що відбуваються менше, ніж за 1 секунду – таким є сучасний стан розвитку е-врядування Австрії. Ці та багато інших особливостей дізналися представники української делегації у складі державних службовців та представників Програми EGAP.

До Вашої уваги − добірка 10 найцікавіших фактів із успішного досвіду е-врядування Австрії:
- Замість одного – три портали державних послуг
У Австрії портали державних послуг було логічно розділено на два основні напрямки надання послуг і, відповідно, створено два окремі портали: для громадян і бізнесу. Окремим порталом надання послуг історично був податковий портал, який є загальним для всіх. Наразі в Австрії є три основні портали послуг для:
- Громадян: https://www.help.gv.at/;
- Бізнесу: https://www.usp.gv.at/;
- Податків:https://finanzonline.bmf.gv.at/.

- Австрійців не вдалося переконати користуватися ID-картками
Першими ID-картками, що мали чіп з електронним цифровим підписом, у Австрії були медичні ID-картки, проте вони не отримали бажаного рівня розповсюдження та використання. Наразі ID-картками користуються державні службовці, адвокати, нотаріуси, судді, але серед звичайних громадян вони не дуже поширені, тому актуальним та логічним кроком стало впровадження мобільної ідентифікації. Протягом 2010-2014 років було видано понад 500 000 мобільних ID, наразі ця цифра сягає 700 000 (від загальної кількості населення 8,1 млн.), статистику використання Mobile ID можна подивитися у режимі реального часу на веб-сайті http://atrust.at/handystat/

- Громадяни дуже активно користуються сервісом дистанційного електронного цифрового підпису за допомогою мобільного телефону
Австрія не пішла шляхом Естонії у впровадженні мобільної ідентифікації (MobileID): якщо в Естонії для мобільної ідентифікації використовується програмне забезпечення, збережене на SIM-карті, що потребувало заміни SIM-карт для всіх охочих користуватися цим сервісом, то в Австрії питання було вирішено легшим шляхом − центр сертифікації ключів надає сервіс дистанційного накладання електронного цифрового підпису із підтвердженням через мобільний телефон. Електронний цифровий підпис (ЕЦП) користувача зберігається у захищеному “хмарному” сховищі, підтвердження накладання підпису виконується за допомогою СМС-верифікації, або через спеціальне програмне забезпечення, що встановлюється на смартфон. У цьому випадку для підключення до сервісу не потрібно змінювати SIM-карту, достатньо лише один раз особисто відвідати Акредитований центр сертифікації ключів та прив’язати свій телефон до особистого ключа ЕЦП.

- Електронний цифровий підпис на документах візуалізується
У Австрії винайшли цікавий спосіб візуалізації електронного цифрового підпису на документах – під час накладання ЕЦП у документі додається спеціальний штамп, що містить мітку часу, ідентифікатори та посилання на сторінку перевірки документу. При цьому користувач може обрати в якій частині документа додати цей штамп. Для перевірки документів є централізований веб-сайт, на який достатньо завантажити будь-який підписаний документ, щоб отримати всю інформацію про дату, час та дійсність підпису, а також про особу, яка підписала цей документ.

- Не один, а два портали відкритих данихАвстрія посідає топові сходинки у міжнародних рейтингах відкритих даних. Замість єдиного державного порталу для відкритих даних, австрійці створили два портали: data.gv.at – урядова інформація (відкриті дані міністерств та відомств) та opendataportal.at – інформація недержавного сектору (неурядових громадських організацій, приватних компаній). Варто зазначити, що не всі дані у Австрії є відкритими та безкоштовними. Наприклад, орган, що відповідає за статистику, продає певні дані, реєстр бізнесу також не є повністю відкритим та доступний на платній основі.

- Реєстри мають продуману систему захисту персональних даних
У Австрії неможливо знайти дані громадянина в усіх державних реєстрах, зловживаючи службовим становищем, адже ідентифікація громадянина у реєстрах є зашифрованою: усі реєстри поділено на групи і для кожної групи реєстрів ідентифікація громадянина є окремою та унікально. Завдяки цьому створюється дуже високий рівень захисту персональних даних громадянина.

- Австрія іде шляхом централізації обслуговування ІТ у державних органах
Із метою централізації обслуговування ІТ у державних органах було створено єдиний державний центр обробки даних, у якому державним органам надаються захищені “хмарні сервіси”. Обслуговування комп’ютерів та обладнання міністерств також здійснюється централізовано, існує єдиний call-center із вирішення проблем із ІТ-послугами для державних органів. Такий підхід дозволяє суттєво зменшити витрати у сфері ІТ.

- Єдина електронна система доставки документів громадянамБудь-які довідки, витяги, офіційні повідомлення та інші документи громадяни можуть отримати за допомогою централізованої системи електронної доставки. Ця система є захищеним офіційним аналогом електронної пошти для громадян та допомагає заощадити не лише час, але й гроші при отриманні необхідних документів. Одразу після отримання запиту громадянину надсилається лист на персональну адресу електронної пошти, втім, якщо його не було прочитано протягом 7 днів − надсилається повторне сповіщення на персональний e-mail. Якщо протягом 30 днів користувач не прочитав електронного листа − на його домашню адресу надходить паперовий лист.

- Програма для смартфонів мешканців Відня − лише найнеобхідніша інформація
Міська адміністрація Відня створила спеціальний мобільний додаток Wien.at live app для смартфонів, за допомогою якого можна побачити відкриті точки Wi-Fi, офф-лайн мапу міста, розклад транспорту в режимі реального часу, отримати інформацію про основні події чи прогноз погоди, також додаток містить функцію надсилання екстрених повідомлень. Програма доступна лише німецькою мовою і не містить жодних новин чи реклами − абсолютно нічого зайвого.

- Австрійці можуть зберігати документи у «хмарі» безкоштовно
Для громадян Австрії доступний сервіс хмарного зберігання даних, де можна зберігати отримані довідки чи скани персональних документів. Сервіс є безкоштовним для громадян, але для бізнесу він надається на платній основі. Окрім того, для бізнесу цей сервіс також надає можливість безпечного та надійного обміну документами (договори, акти, накладні).
Австрійська система е-врядування – це синонім сучасної та інноваційної країни, де якість, довіра та швидкість є центральними елементами. Опанування успішного досвіду е-врядування інших країн є важливою складовою процесу розвитку цього напрямку в Україні, що набирає обертів та є нагальної потребою сучасного суспільства.
Навчальний візит було організовано в рамках Програми «Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP), що фінансується Швейцарською Конфедерацією та виконується Фондом Східна Європа та фондом Innovabridge