Пандемія коронавірусу змінила життя кожної людини. Разом із Міністерством цифрової трансформації ми долучилися до запуску всеукраїнського конкурсу IT-проєктів, які допомагають людям та бізнесу протистояти пандемії COVID-19 в Україні.
Змагання #HackCorona in Ukraine 2020 відбулося за підтримки українського бізнесу та міжнародних партнерів, серед яких – Посольство Швейцарії в Україні, Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні та інші. Загальний конкурсний фонд становив 150 000 швейцарських франків. А участь у конкурсі взяли громадські активісти, стартапери, маркетологи, дослідники та розробники.
Основними напрямами проєктів конкурсантів стали електронні сервіси протидії поширенню COVID-19 – приміром, комунікація з хворими, відстеження поширення вірусу чи нові медичні рішення, електронні послуги для громадян, інноваційні ідеї для дистанційного розвитку цифрового соціального підприємництва, сервіси для підтримки та забезпечення життєдіяльності вразливих груп населення в умовах карантину.
Організатори конкурсу отримали 899 заявок, включаючи ідеї, прототипи та готові продукти. До фіналу потрапили 22 півфіналісти, п’ять із яких стали переможцями. Один проєкт також було відзначено спеціальним призом.
Переможці конкурсу:
Спеціальний приз:
Більше про конкурс і переможців читайте тут: https://hack-corona.gov.ua/
Цифровізація послуг – це зекономлений час для громадян та бізнесу, ширший доступ, комфорт і відсутність корупції при їх отриманні. Мета проєкту – зробити адміністративні послуги простими та доступними кожному громадянину.
Цифровізація дає можливість вирівняти доступ міського та сільського населення не лише до адмінпослуг, а й до інших важливих сфер: освіти, безпеки, можливості впливу на ухвалення рішень, можливості отримання інформації про видатки місцевого бюджету. Кожен громадянин може впливати на розподіл коштів платників податків.
Цифровізація регіонів – системна робота над партисипативним формуванням стратегій цифровізації та їх реалізації спільно з громадою за визначеними пріоритетами. Мета програми EGAP – покращувати якість і доступність послуг та виходити на новий рівень взаємодії влади та громадян.
Саме в регіонах ефективність трансформованої системи надання сервісів стане показником успішності масштабної ініціативи з впровадження в Україні електронного урядування.
У першій фазі проєкту EGAP у 2015–2019 рр. разом із державними обласними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, громадськими організаціями ми розробили та втілили:
У другій фазі Програми EGAP протягом 2019–2023 рр. у п’яти цільових регіонах ми залучимо сорок громад, обраних на конкурсних засадах.
Разом із ними ми створюємо діджитал-історії успіху, які сприяють залученню до процесів цифровізації ще більшої кількості регіонів.
Разом із Державним агентством з питань електронного урядування (нині – Міністерство цифрової трансформації України) ми помістили усі адміністративні послуги в маленьку валізу. Вона мандрує до людей, які за станом здоров’я чи з інших причин не можуть з‘явитися до ЦНАПу особисто.
Мобільна валізка – це компактне, але повноцінне робоче місце адміністратора ЦНАПу. Програмне забезпечення мобільної валізи дозволяє адміністратору на виїзді проводити прийом громадян, як на своєму робочому місці.
Завдяки мобільним валізкам адміністративні послуги стають доступними для людей похилого віку, осіб з інвалідністю, тих, хто перебуває в лікарні або з інших причин не може сам відвідати ЦНАП.
У одній захищеній «валізці Джеймса Бонда» укомплектовано ноутбук із 3G-модемом, компактний принтер, мінісканер, повербанк і платіжний термінал для приймання документів та оформлення адмінпослуг безпосередньо за місцем знаходження заявника. Оглянути валізу можна тут.
Мобільні валізки придбані для дванадцяти ЦНАПів у чотирьох регіонах, де реалізується програма EGAP. У першому кварталі 2020 року ними скористалися понад 130 разів.
Електронні петиції є зручним і ефективним інструментом прямої демократії для громадян, які бажають підтримати ту чи іншу ініціативу. Завдяки е-сервісу «Місцеві петиції» звернутися до органів місцевого самоврядування можна віртуально.
Україна однією з перших у світі запровадила петиції до органів місцевого самоврядування. Різноманітні питання житлово-комунального господарства, ремонту доріг, облаштування чи виділення приміщень – із такими проблемами жителі громад зазвичай звертаються до влади через електронні петиції.
Петиція має конкретні часові, числові та законодавчі рамки, а також вимоги до обов’язкового виконання. Якщо вона не набирає потрібної кількості підписів, вона переходить в статус індивідуального звернення.
Е-петиція – ефективний інструмент для змін у громаді. У Львові саме з петиції почалося впровадження єдиного квитка у громадському транспорті. А в Луцьку завдяки петиції про розширення стенду загиблих в українсько-російській війні волинян влада запланувала виготовлення стенду коштом місцевого бюджету.
Близько 220 громад запровадили е-петиції, які набрали вже майже 2,5 мільйони підписів. У 2016 році платформа масштабована на національний рівень та реалізована у процесі запровадження електронних петицій до Кабінету Міністрів України.
Сервіс «Громадський бюджет» – це демократія в дії: мешканці можуть самостійно вирішити, яких змін найбільше потребує місто, пропонуючи власні проєкти або голосуючи за чужі.
Громадський бюджет – інструмент активних громадян для зміни міста чи району на краще. Оновлена версія платформи вийшла навесні 2017 року.
Механізм бюджету участі зародився у місті Порту-Алегрі (Бразилія) у 1989 році, а сьогодні реалізується в багатьох містах світу. Завдяки бюджету участі громадяни можуть реально вплинути на місце, де живуть, і вирішити, на що підуть кошти. Подати заявку просто – не потрібно нікуди ходити, усе відбувається онлайн. Голосування за проєкти – прозоре і зрозуміле.
У великих містах, які першими впроваджували бюджет участі, найбільшу підтримку сьогодні отримують соціальні проєкти. Натомість у маленьких громадах лідирують інфраструктурні проєкти.
Завдяки громадському бюджету мешканці втілили такі яскраві ідеї, як-от перший Міжрегіональний туристичний фестиваль-ярмарок «Все буде туризм» у селі Святогірське Полтавської області, чи станція юних натуралістів «На межі епох» у місті Дунаївці Хмельницької області. І таких історій – сотні.
Від моменту існування сервісу громадяни подали понад чотири тисячі проєктів, на реалізацію яких виділено понад 116 млн грн.
Основне призначення «Відкритого міста» – інформування влади мешканцями про актуальні проблеми благоустрою. Цей ресурс наблизив місцеву владу до громадян та створив дієвий механізм їх взаємодії у вирішенні найбільш гострих місцевих проблем у сфері ЖКГ, благоустрою та інших питань.
Проєкт «Відкрите місто» є краудсорсинговою інтернет-платформою для взаємодії мешканців із місцевою владою та комунальними підприємствами, а також для самоорганізації громадян.
Для цього на сайті існує розділ «Проблеми». Тут можна залишити повідомлення про проблему, яке надійде у відповідну організацію для вирішення.
Сервіс допомагає напряму розв’язувати проблеми у місті, звернувшись до відповідального за ухвалення рішення чиновника у міській раді. Інструментарій платформи дозволяє описати проблему, позначити її на карті та сформувати електронне повідомлення.
Що потрібно зробити?
Сервісом «Відкрите місто» вже користуються 70 громад, які вирішили понад 22 тисячі проблем.
Електронні консультації створені нами у партнерстві з Державним агентством з питань електронного урядування України (нині – Міністерство цифрової трансформації України) для органів влади, що прагнуть бути на одній хвилі з громадою. А також – для громадян, які хочуть бути співавторами рішень, ініціатив, місцевих політик та впливати на них у зручний спосіб.
Електронні консультації – ефективний інструмент державної та місцевої влади для обговорення з громадянами питань або пропозиції стратегічних напрямів діяльності, дій або рішень.
За допомогою сервісу можна проводити:
Е-консультації залучають активних громадян із різними поглядами, які можуть не виходячи з дому висловити свою думку з приводу якогось питання і запропонувати власне вирішення.
За допомогою електронних консультацій громадськість може долучитися до вирішення різних питань, як-от обрати вулиці, що потребують першочергового ремонту, або визначити, які школи працюватимуть, а які можна зачинити. У 2018 році е-консультації стали найпоширенішим методом консультування міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади. На розгляд мешканців виносили питання облаштування вулиць, проведення святкування у місті, реконструкції парку, присвоєння назви вулиці та багато інших.
Скористатися е-консультаціями можна після одноразової реєстрації за допомогою BankID чи цифрового підпису.
Відеоролик Олексія Зелів’янського про онлайн-інструменти для електронного підпису.
Спільно з Державним агентством з питань електронного урядування (нині – Міністерство цифрової трансформації України) і коаліцією у складі 20-ти громадських організацій, Програма EGAP розробила Концепцію розвитку електронної демократії.
Десятки робочих зустрічей між представниками державного агентства, коаліції громадських організацій та активних громадян, а також електронне публічне обговорення (понад тисяча пропозицій, які розглядали і враховували) стали засадами Концепції розвитку електронної демократії, яка є правовою основою розвитку електронної демократії в Україні. Концепцію схвалено Урядом у листопаді 2017 року.
Мета Концепції – подальший розвиток та зміцнення електронної демократії в Україні, що забезпечить залучення громадян до комунікації, співпрацю з органами влади, контроль за нею, участь у виробленні політики, розвиток самоорганізації та самоврядування – і підвищуватиме рівень довіри до органів влади.
Наприкінці 2017 року Програма EGAP та Державне агентство з питань електронного урядування (нині – Міністерство цифрової інформації України) запустили оновлений Урядовий портал, перетворивши його на зручне та доступне джерело актуальних новин про діяльність Уряду.
Оновлений портал має сучасний дизайн, технологічну платформу і побудований з урахуванням потреб користувачів та передового світового досвіду. Постанови, новини чи розклад засідань можна знайти у кілька кліків, скориставшись зручною системою тегів новин та урядових актів або гнучким розширеним пошуком.
Окрім цього, на порталі з’явився каталог усіх послуг, які держава надає українцям онлайн. Уже на порталі доступно понад 120 послуг. Також була створена адаптивна версія для користування з планшета чи мобільного та окрема версія порталу – для людей із вадами зору.
Сьогодні більшість електронних послуг стають доступними на Порталі Дія – єдиному вікні для спілкування громадян і бізнесу з державою. За планом Мінцифри, до 2024 року 100% публічних послуг будуть доступними громадянам та бізнесу онлайн. Станом на травень 2020 року у Дії – вже понад 2,3 млн користувачів.
Забезпечено створення та наповнення нового розділу на порталі Кабінету Міністрів України щодо координації міжнародної технічної допомоги.